Skrzynia biegów Renault Trafic 2.0 dCi / CDTI to jedna z najnowocześniejszych konstrukcji manualnych stosowanych w pojazdach użytkowych. Parowana z niezwykle udanym silnikiem 2.0 dCi (oznaczenie M9R), najczęściej występuje jako model PF6. Jest to 6-biegowa przekładnia, która zastąpiła starszą rodzinę PK6, oferując wyższą precyzję pracy i lepszą odporność na wysoki moment obrotowy. W tym artykule przyjrzymy się specyfice tej skrzyni oraz najczęstszym wyzwaniom eksploatacyjnym.
Charakterystyka techniczna skrzyni PF6 w silniku 2.0
Przekładnia PF6 została zaprojektowana tak, aby sprostać wymaganiom nowoczesnego transportu kurierskiego i towarowego. Dzięki zastosowaniu sześciu przełożeń, Renault Trafic z silnikiem 2.0 dCi charakteryzuje się doskonałą dynamiką oraz niskim zużyciem paliwa na trasach szybkiego ruchu.
| Parametr | Specyfikacja |
|---|---|
| Typ przekładni | Manualna, 6-biegowa (BV6) |
| Rodzina konstrukcyjna | PF6 (następca PK6) |
| Przeznaczenie | Silniki 2.0 dCi / 2.5 dCi / 2.3 dCi |
| Zalecany olej | 75W80 klasy Premium |
Najczęstsze objawy awarii skrzyni biegów Trafic 2.0 dCi
Mimo wprowadzenia wielu poprawek konstrukcyjnych względem starszych modeli, skrzynia biegów Renault Trafic 2.0 CDTI pod wpływem dużych przebiegów i obciążeń może wykazywać symptomy zużycia. Najczęstsze z nich to:
-
Huczenie łożysk: Jednostajny szum narastający wraz z prędkością, który często zmienia ton przy odpuszczaniu gazu. To sygnał zużycia łożysk na wałkach.
-
Ruchy lewarka: Charakterystyczne przemieszczanie się drążka zmiany biegów przy dodawaniu i puszczaniu gazu (szczególnie na 1., 5. i 6. biegu).
-
Trudności z wybieraniem biegów: Ciężka praca lewarka lub zgrzyty przy zmianie przełożeń sugerują zużycie synchronizatorów lub problemy z wysprzęglikiem.
-
Wypadanie biegów: Samoczynne wyskakiwanie przełożenia podczas jazdy, co świadczy o poważnym luzie wewnętrznym.
Jak dbać o skrzynię biegów PF6?
Profilaktyka jest kluczem do uniknięcia kosztownych napraw. W przypadku skrzyni biegów Renault Trafic 2.0 dCi warto stosować się do poniższych zaleceń:
-
Wymiana oleju co 80 tys. km: Regularna wymiana oleju przekładniowego pozwala na usunięcie opiłków metalu i zachowanie właściwości smarnych niezbędnych do ochrony łożysk.
-
Unikanie „eko-jazdy” pod obciążeniem: Silnik 2.0 dCi ma duży moment obrotowy, ale przyspieszanie z niskich obrotów na 6. biegu generuje niszczycielskie przeciążenia dla skrzyni.
-
Kontrola szczelności: Każdy wyciek z okolic półosi powinien być natychmiast usunięty – praca przy obniżonym stanie oleju to najczęstsza przyczyna zatarcia przekładni PF6.
Podsumowanie
Skrzynia biegów w Renault Trafic 2.0 dCi/CDTI (PF6) to solidny mechanizm, który przy odpowiedniej kulturze serwisowej potrafi wytrzymać bardzo duże przebiegi. Jeśli jednak zauważysz pierwsze niepokojące szumy, nie zwlekaj z diagnostyką. Profesjonalna regeneracja w systemie wymiany to najszybszy sposób na przywrócenie pełnej sprawności pojazdu i powrót do pracy.
